2018. okt 29.

Barátság egy nehéz korszakban

írta: Aoi Sakura
Barátság egy nehéz korszakban

Rainbow (Nisha Rokubō no Shichinin)

rainbow.jpgNagyon örülök, hogy rátaláltam erre a darabra, ami azonnal helyet kapott a kedvenceim listáján. Ha valami olyat keresel, ahol a húsba vágó valóságban köttetik igaz barátság, akkor a Rainbow pont neked „termett”.

Nehéz korszakban; ez kétféleképp is igaz. Egyrészt az anime az 1950-es évek második felének Japánjában játszódik, a vesztes második világháború után, a két atombomba után. Másrészt mind a hét fiú a Shōnan Javító intézetbe került, olyan bűnökért, melyek éppúgy a társadalom, a kor hibái is, mint az övék, ráadásul odabent is életveszéllyel néznek szembe és reménytelenséggel. A Rainbow korrajznak is kiváló.

Történetünk ott kezdődik, hogy hat fiatal (16-17 éves) fiú megérkezik a javító intézetbe, ahol rögtön szembesülnek az erőszakos Ishihara felügyelővel és Sasaki doktorral, aki jobbára egy perverz pszichopata. Cellájukba megérkezve pedig találkoznak Sakuragi Rokuroutával, aki hamarosan vezetője, mentora lesz a hat fiúnak; a túlélésre, reményre, kitartásra és barátságra tanítja őket. Ám eközben Sasaki és Ishihara mindenféle eszközzel azon van, hogy Sakuragi ne távozhasson, legalábbis nem élve. A fiú egykori cellatársa ugyanis öngyilkossága előtt hátrahagyott egy levelet, melyből kiderül: Ishihara pénzért szállított az orvosnak fiúkat, hogy megerőszakolja őket.

A hat fiú mindenre kész Sakuragiért, de minden erőfeszítésük ellenére a küzdelem Sakuragi halálával végződik, ezután magukra maradnak, fel kell dolgozniuk barátjuk elvesztését és saját útjukat járni. Mindegyiküknek akad bőven nehézsége, azonban ha nagy a baj, mindig számíthatnak a többiekre, akik viszont igyekeznek döntésüket tiszteletben tartani és csak akkor beavatkozni, amikor szükséges. Kapcsolatuk olykor konfliktusoktól terhes, ám mindig megoldásra lelnek, akár egymás, akár az idő által. Ha a másik képtelen tisztán gondolkozni, próbálják jobb belátásra téríteni, ha nem megy, hagyják, hogy elkövesse hibáját, aztán segítenek neki.

Megjegyzés: A hat fiú múltját és jelenét, jövőjét a cikk végén egy táblázatban foglaltam össze, de csak az olvassa el, aki nem bánja a (még több) spoilert.

Ahogy már említettem a barátságon túl az anime kiváló korrajz is, mely figyelmeztet is, mennyire függünk a körülményektől, milyen meghatározó tényező döntéseinkben, eszközeinkben.

Ez a környezet itt a vesztes országban uralkodó nyomor és káosz, ahol szociális háló nincs, ahol magadnak kell boldogulnod valahogy, ahol a vereség és a kialakult helyzet okozta frusztráció szabad folyást enged az erőszaknak, s ennek legjobb példái az intézmények, ahol mindig a gyengén „verik le” feszültségüket. Valódi hatalom és rend híján, inkább erőfitogtatás megy.

Nyilván a fiúk is felelősek tetteikért, ám azok szorosan kapcsolódnak e környezethez, nemegyszer egyenesen abból fakadnak. Ebben a korban fiatalként, ők az egyik legkiszolgáltatottabb réteg, valamint a nők, amire szintén számos példát látunk. A családfenntartóvá váló anya képében, akinek bármit meg kell tennie, hogy etesse fiait, vagy akinek visszatér ugyan férje, de egy megtört, erőszakos, alkoholista emberként. Látjuk a fiatal lányban, aki elveszti Sakuragit, majd kénytelen lemondani Mario iránt érzett szerelméről, mert családja boldogulása érdekében megfelelő férjet kell találnia; vagy a nőben, aki egy amerikai tábornok nőjeként évekig túlél, ám csúnyán átverik, és csak a fiúknak köszönhető, hogy nem marad teljesen magára, hogy lesz ereje kilépni a gésa életből és újrakezdeni.

Mit kellene tenni egy helyen, ahol büntetlenül s nyomtalanul élhet vissza Ishihara, Sasaki a hatalmával? Míg előbbi végül is a Sakuragi incidens után csupán egy roncs marad, addig az orvos polgármesteri címre pályázik. A fiúk azonban megakadályozzák, hogy újabb hatalmat nyerjen. Jogi úton esélyük sincs, mivel Sakuragi cellatársának levele sincs már meg, a médiához és némi erőszakhoz folyamodnak, hogy a halálfélelmében mindent bevalló orvos vallomását a nagy közönség elé tárják. Manapság ez elfogadhatatlan lenne, de vajon jó az, ha a jog mindent felülír? Nem lehetséges, hogy bizonyos szempontból szép kis csapda is, mely koncot vet oda mindenkinek, hogy alkalomadtán megvédhesse a sajátjait? Vajon hasonló körülmények közt is a jogot kell megkoronázni, akkor is, ha ezzel még több ember lesz áldozat? A helyzet sajnos így is, úgy is rossz, bármi is a válasz, mert bárhol terem lehetőség a visszaélésre, s mind hibákat rejt.

Érdekes a párbeszéd is, ami az egyik fiú, Nomoto és egy ügyész közt zajlik, melyben megmutatkozik a generációs ellentét és a múlt kérdése. Az ügyész dühösen ostorozza a fiatalokat, akik nem tartják tiszteletben azt, amiért az ő korosztályuk életét adta a háborúban, mire Nomoto válaszul felteszi a kérdést, ki is felelős a jelenlegi helyzetükért? Elfelejtik, hogy ők mentek bele, ők háborúztak, a következmények mégis az egész országot, a fiatalabb generációkat is sújtja. Ők döntöttek, de a felelősséget most másra hárítanák. Meghaltak, állítólag értük, de ők, akik a vereség után itt élnek, mihez kezdjenek?

Bizonyos szempontból hasonló dilemmával szembesül Sakuragi is, aki miatt a hat fiú is veszélybe kerül, azért, mert ő egy halottnak akar igazságot szolgáltatni. E ki nem mondott dilemmájának feloldásaként adja át végül a levelet Ishiharának, megőrizve ugyan cellatársa emlékét és bocsánatot kérve tőle, amiért az élőket választja helyette, mert tudja, csak így lesz vége. Nem sokkal ezután mégis meghal és a hat fiú csak a doktort buktatja le, aki további veszélyt jelent.

Ma is jellemző, hogy nem vagyunk képesek felmérni, mi a fontosabb, mintha szívesebben kergetnénk a múlt szellemeit, miközben a most élőkről elfelejtkezünk. A múlt jelentős, de nem ragadhatunk bele, van, amit el kell engedni, hogy az élőkkel foglalkozhassunk, és van, amit meg kell jegyezni és tenni ellene, hogy többé ne forduljon elő. A múlt ad keretet a jelennek és jövőnek, de ha a keretek közt gondolkodunk, könnyen lehet, hogy az élőket (s az utánunk jövőket) áldozzuk fel.

 

Név (becenév)

Múlt (miért kerültek javítóba)

Jelen/jövő (mivé váltak)

Minakami Mario (Mario)

tanárát verte meg, aki megerőszakolt egy lányt, ám mivel a lány titokban tartja, ő is hallgat róla

csapos, bokszoló

Maeda Noboru (Teknőc)

csempészet, gyermekként az atombomba túlélője, azóta egyedül kénytelen boldogulni

sokáig még csempész, majd legálisan pénzkölcsönző

Nomoto Ryuuji (Fedetlen)

lopás, apa meghalt, anyja egyedül tartja el őt és két testvérét

jogot tanul

Tooyama Tadayoshi (Katona)

súlyos testi sértés, anyja pasiját verte meg, aki bántalmazta a nőt

katona az Önvédelmi Erőknél

Mansuka Matsuura (Káposzta)

részegen verekedett, nagy testi erejű fiú, aki ugyanakkor elég esetlen és nagyon ártatlan, kedves

először beáll a yakuzákhoz, de ott kudarcot vall kedves természete miatt, később birkózó

Yokosuka Jou (Joe)

egy fickót vert meg, aki meg akarta erőszakolni,

félig japán, félig európai, anyja őt és húgát az árvaháznál hagyja, ahol a fiú az igazgatónő játékszerévé válik

megtalálja húgát, énekes

 

Rainbow. Nisha Rokubō no Shichinin, 2010, alkotó: George Abe (író), Masasumi Kakizaki (illusztráció) (manga).

kép:https://myanimelist.net/anime/6114/Rainbow__Nisha_Rokubou_no_Shichinin

Szólj hozzá

jog erőszak társadalom barátság felelősség igazság múlt összefogás életút küzdelem nyomor kiszolgáltatottság kamaszok korrajz ellentét Anime Rainbow Ishihara hatalommal visszaélés javító intézet Nisha Rokubō no Shichinin 1950-es évek Japánja Sakuragi Sasaki