2019. jan 21.

Fejlődéstörténet

írta: Aoi Sakura
Fejlődéstörténet

Barakamon és Handa-kun

Két anime, egy főszereplő, Handa Sei(shuu), aki kalligráfusként küszködik életével, annak nehézségeivel, kihívásaival. Időben a Barakamon született meg előbb, melyben a már felnőtt Handát látjuk, előzménye, a középiskolai évről, életről szóló Handa-kun csak később jelent meg. A két történet így is szép ívet ad ki, másrészt ajánlom, hogy a megjelenés sorrendjében nézzétek meg, ugyanis úgy a Handa-kun utalásai és sztorija jobban működik, kiegészíti a Barakamon világát.

Maga a fejlődéstörténet a Barakamon történetében dominál, ezt húzza alá, hangsúlyozza, árnyalja a Handa-kun meglehetősen komikus világa.

barakamon.jpgHanda Sei élete a kalligráfia körül forog, már középiskolában is erről ismerik, de fiatal felnőttként egy versenyen kell szembesülnie vele, még messze van attól, hogy jó legyen. A kiállítás kurátora ugyan jó szándékkal, de elég nyersen tudatja vele, az, hogy e művészeti ág alapjait szépen begyakorolta, még nem siker, hiányzik belőle ő, az egyéni stílus. Handát e kritika felbőszíti, olyannyira, hogy megüti az öreget. Ezután szintén kalligráfus apja egy szigetre száműzi, az ott töltött időt tárja elénk a Barakamon.

Handa természetesen a szigeten is eltökélten kutatja saját stílusát, eleinte tudomást sem véve az orra előtt lévő lehetőségről, melyet a sziget és lakói adhatnának. Annyira az írásra (és sértettségére) koncentrál, hogy csak nehezen hagyja, hogy az új hely, a kiszakadás a megszokottból, az elszakadás a szülőktől és a példától, az új kapcsolatok, a gyerekek más perspektívája, ezzel együtt saját gyerekkorának megélése, kifejthesse jótékony hatását. Persze, csak megtörik az a jég és utat nyit a fejlődésnek, aminek segítségével valóban új szemléletet vihet alkotásába és átértékelheti a versenyek, helyezések fontosságát is. A végén a versenyt mások nyerik meg, ám akkor már nem dühöng, nem sértett, mert (többre) értékeli az önmaga meghaladását, a saját fejlődését.

handakun.jpgEgy alkotónak meglelni azt a hangot, színt, formát stb., ami a sajátja éppolyan nehéz és legfőképp hosszadalmas folyamat, mint kamaszként (vagy akár később) definiálni, ki is vagyok én. A középiskolás Handa Sei két dologgal azonosítja magát: nem meglepő módon a kalligráfiával és azzal a szerinte megrendíthetetlen ténnyel, hogy mindenki utálja. Nem kell aggódni, nem egy emo történet kerekedik a dologból, sokkal inkább egy fergeteges komédia, mely Handa jellemét és a helyzetkomikumot ötvözi.

Handa nem elég, hogy a kalligráfiának szenteli minden idejét és figyelmét, meglehetősen zárkózott, sőt szorongó. Ez a szülőktől is fakad, hiszen az apa a példa és a tanár, aki nem hagy elég időt arra, hogy a fiú gyerek legyen, az anya pedig egyértelműen túlfélti őt. (Nem véletlenül mondják a Barakamon vége felé, hogy elrontották.) Másrészt az elképzelés, miszerint mindenki utálja, egyetlen barátja, Kawafuji rosszul elsült, kissé irigy megjegyzéséből is táplálkozik. Holott amúgy társai vagy irigyek rá, vagy csodálják, ez pedig csak fokozódik, ahogy a különböző helyzetekben az eseményekről és a másikról mit sem tudó Handa tudtán kívül olyasmit mond vagy tesz, amitől az illető azt érzi, a fiú segített neki és ez nem egy esetben irracionális rajongást vált ki belőle. Miközben Handa nem is tudja, hogy milyen szituációban van és leginkább csak mielőbb el akar menekülni.

Mindez rávilágít arra, mennyire el tudjuk torzítani a világot, a minket körülvevő valóság mennyire a mi teremtményünk. Akár Handa paranoiája, akár a többiek irracionális imádata jól mutatja, nemcsak ennek mértékét, de azt is, mennyire nem egészséges és jó ez adott esetben, s hogy mekkora szükségünk lenne a kimozdulásra, a felülbírálásra egy (inkább sok) másik szögből. E felé mozdítja el Handát a Handa-kun végén Kawafuji, illetve ilyen változásra sarkallja a Barakamonbeli száműzetés is. Ezzel a kör bezárul, vagy sokkal inkább megmutatkozik Handa Sei kalligráfus és ember fejlődésének íve, amely éppoly kedves és szórakoztató, mint amennyire példaértékű.

 

Barakamon, 2014, alkotó: Satsuki Yoshino (manga).

Handa-kun, 2016, alkotó: Satsuki Yoshino (manga).

kép 1.: https://www.imdb.com/title/tt3660104/

kép 2.: https://aminoapps.com/c/anime/page/blog/anime-review-handa-kun/YMtb_u0ZwxQg4beQmbWjmNKe3637MD

Szólj hozzá

kritika stílus gyerek sziget szorongás művészet fejlődés középiskola egyéniség torzítás kalligráfia komikum száműzetés fejlődéstörténet zárkózottság Anime Handa Sei Handa Seishuu Barakamon Handa-kun más perspektíva