Az érem két oldala
Mai Jia: Kódfejtő
Zseni és őrült, szélsőségek, furcsák, olyanok, akiket a legtöbb ember nem ért, de vajon mi választja el őket egymástól? Habár kutatások szerint a zsenik között sem jelenik meg nagyobb arányban az elmebaj valamely formája, a mai napig előszeretettel kapcsolják össze e két csoportot. Valószínűleg azért (is), mert egyaránt érthetetlenek számukra.
Mai Jia regénye egy érdekes hibrid, a történet elkalauzol minket a kínai kódfejtők világába, az az részben kémregény, a fókusz mégis főhősünk, Rong Jinzhen, hányattatott sorsára esik, a központi elem, kérdés: hogyan lesz a szép reményű, eleinte sikeres zseniből egy használhatatlan bolond? Úgy érzem, ez a változás a lényeg, ezt akarja valahogy feltárni, megérteni az író (vagy ha úgy jobban tetszik, az írói én). A kódfejtés csak háttér, a környezet, amiben ez megtörténik, fontos és izgalmas, mégis érezni, akármi más is lehetne, a könyv akkor is létezne, mert az, ami foglalkoztatja valójában, az a kérdés, miért fordult az érem egyik oldaláról a másikra?
Rong Jinzhen gyermekként árva, maximum gúnynévvel illetik, egyetlen kapcsolata, nevelője egy külföldi úr, akinek halála után új lehetőséget kap a fiú, immáron egy család részeként. Hamar kiderül, rendkívül makacs, intelligens, kreatív, érzékeny és magányos farkas. Hihetetlenül gyorsan halad tanulmányaiban, ami tovább növeli a szakadékot közte és kortársai között. Az egyetemen egyetlen kapcsolata a családján kívül egy külföldről származó tanár, akiről később megtudjuk, kódfejlesztő, míg a fiatalembert hamarosan elviszik, hogy megfejtse a kódokat.
Jinzhen bekerül egy zárt világba, egy munkának áldozza életét, mely sorra szedi óvatlan áldozatait. Ő ennek ellenére sikerrel veszi az első akadályt, feltöri a rettegett BÍBOR-t. Az intelmek és kockázatok ellenére neki kezd a következőnek, a FEKETÉ-nek. Közben el kell utaznia, az ezzel járó veszélyek rosszul érintik, ám éppen visszafelé, mikor már nyugodtabb, ellopnak tőle valami fontosat, amit a széf helyett egyszerűen a táskában hagyott. Mire nagy nehezen fellelik ezt a holmit, addigra Jinzhen beleőrül, és puszta élőhalottá válik, aki egyetlen dolgot tesz, mindenkinél elveszett tárgyát keresi, kapcsolata a valósággal megszakadt.
Döbbenetes, hogy Jinzhen már majdnem megfejtette a második kódot is, sőt a hiányzó kulcs éppen olyan, mint elveszett tárgya, nem rejtették el gondosan, inkább szem előtt hagyták, egy könnyen elérhető helyen. Jinzhen úgy járt, akár egy számítógép, ami 99 százalékig betölti a programot, azonban a maradék egy százalék leállítja a rendszert, sőt visszavonhatatlanul károsítja.
A két kód mögött nem más áll, mint Jinzhen egykori tanára és barátja. Így ha rejtetten is, de az X – a gyilkos ismeretlenben megjelenő zsenipárbaj zajlik,[1] amely tragédiával végződik Jinzhen számára.
Mi lehet a tragédia oka? A zseni átka? Kétlem. Igaz, hogy ahhoz a kreativitáshoz, mely szereplőnk sajátja extrém érzékenység társul. A hasonló emberek rendszerint nagyobb fokú érzékenységgel vannak megáldva vagy megverve, ennek is köszönhető, hogy másféle utakat képesek találni, azonban ez önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy valami teljesen kifordítsa magából. A pszichés betegségek egyébként sem csupán egyetlen környezeti tényezőből alakulnak ki, jelennek meg. Habár pontosat nem tudni, de a legtöbb esetben, valószínűsíthetően a genetika is szerepet játszik, ami szintén nem elégséges önmagában.
Azt tudjuk, hogy Jinzhen már gyerekkorában is elég rossz környezeti hatásnak volt kitéve, amely azonban még nem vezetett tragédiához, sőt kezdeti helyzete jelentősen javult. Érdekes kérdés, mi lett volna, ha az apjának tekintett ember halála után teljesen magára marad. Bár a magányos természete, kapcsolatainak feltűnő hiánya, nehézségei innen fakadnak, ez még mindig nem a legfőbb ok, annak előszobája talán.
Legfajsúlyosabbnak a munkáját ítélem, de nem az igen nagyfokú stressz miatt. A munkája azért lett a veszte, mert az egyetlen kapaszkodója, életének egyetlen értelme volt, amiben kudarcot vallott.
A zseni törékeny? Lényegtelen, mert bármely ember végezheti így, aki ilyen vagy olyan módon elveszti élete értelmét, azt, ami mozgatja, élteti. Különösen, ha ehhez társul egy hajlam és/vagy olyan akár régebbi környezeti hatás, ami súlyosbítja a helyzetet, megnehezíti a megoldás fellelését, már pedig utóbbi aztán sokkal több ember életében van jelen, mint azt gondolnánk.
Mai Jia, Kódfejtő, Libri Kiadó, József Attila Kör Világirodalmi Sorozat 80. kötet, Budapest, é. n. (fordítás 2016).
[1] http://aoisakura.blog.hu/2016/06/16/tragedia_krimikontosben