2019. sze 17.

Elegáns ékszerdoboz, benne az egész élettel

írta: Aoi Sakura
Elegáns ékszerdoboz, benne az egész élettel

Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu

rakugo.jpgRöviden így tudnám leírni ezt a lenyűgöző animét, mely már pusztán témája miatt is hamar belopta magát a szívembe.

Történetünk a Shouwa korszak (1926-1989)[1] Japánjában játszódik, és néhány rakugo[2] művészen keresztül mutatja be az élet, halál, elmúlás, kapcsolatok és e műfaj rejtélyeit.

Habár e műfaj nem túl látványos (a ma emberének legalábbis), ennek megfelelően pedig az anime nem igazán dúskál az akcióban, és e két tény nyilván leszűkíti az érdeklődők/rajongók számát, megannyi érdemmel és értékkel rendelkezik e mű. A látványa (grafikája), hangulata gyönyörű és megkapó, stílusos, akárcsak a zene. A karakterek és a történet igen összetett, mély és sokrétű jelentéssel gazdagított. Ezen kívül bepillantást nyerhetünk e sajátos művészet, a rakugo világába.

A történet ott kezdődik, hogy a frissen szabadult rab, Yotaro, meglátogatja, inkább lerohanja a híres rakugomestert, Yakumót, esedezve, hogy fogadja tanítványává. Erre rá is veszi végül, ám nincs egyszerű dolga. Rajta keresztül megismerkedünk e művészvilág életével és szereplőivel. Az első évadban aztán javarészt Yakumo (gyerekként Bon, később Kikuhiko, a Yakumo nevet mesterként örökölte) múltjával ismerkedünk meg, ezzel együtt pedig egykori társával Sukerokuval, szerelmével (később Sukeroku felesége) Miyokichivel.  Míg a második évadban a jövőé a főszerep, Yakumo, Yotaro és Konatsu (ő Sukeroku és Miyokichi lánya), valamint a rakugo sorsáról szól.

Őszintén, nehéz erről az animéről írni, mert tényleg rengeteg dolgot magában foglal, művészet és ember, ember és ember kapcsolatáról, mindezt olykor nyersebb, olykor egészen finom eszközökkel/nyelven, s van, amikor csupán sejtet, ránk hagyja a kiegészítést, ami nem feltétlenül helyes. Utóbbira példa Shinnosuke, Konatsu fia, vérszerinti apjának kiléte, de hasonlóan kimondatlan bizonyos szereplők közt Sukeroku és Miyokichi tragikus halálának valódi oka. Yakumo, aki annak idején szemtanúja és szereplője volt e tragédiának, egész életében titkolja az igazságot az amnéziás Konatsu elől.

Yakumo (akkor még Kikuhiko), Sukeroku és Miyokichi kapcsolata megint csak igen bonyolult, mély és nem egyértelmű. A művészetének élő, azzal és saját életével birkózó Kikuhiko ugyan sokáig tartja a kapcsolatot Miyokichivel, és nyilván táplál is iránta érzelmeket, de végül nem teljesedik be ez a szerelem. A csalódott Miyokichi aztán megfogja magának Sukerokut (én úgy érzem, inkább bosszúból), aki azonban problémás alak, él-hal a rakugóért és az italért. Ők ketten évekig nem látják Kikuhikót, vidékre költöznek, kapcsolatuk, amennyire mi látjuk, szenvedéssel teli, Sukeroku teljesen lecsúszik, nem rakugózik többet, a nő elhagyja őt és a lányukat is. Aztán Kikuhiko rátalál a férfira, ráveszi, hogy folytassa művészetét, de Sukeroku előadása során rádöbben, a lánya és Miyokichi fontosabb, ám a nőnek fontosabb, hogy Kikuhikót láthatja, és inkább bosszantja férje megtérése. Ennek nyomán történik aztán a tragédia, ami a múltba zárja Yakumót, és mivel ő maradt a rakugo igazán meghatározó alakja, úgy véli, ő határozza meg annak sorsát is. Nem kevesebbet akar, mint magával vinni a halálba, csakhogy sokáig hiába vágyik erre, ráadásul később Konatsu és Yotaro teljesen ellehetetleníti, meghiúsítja célját.

Érdemes megjegyezni itt, az animében bemutatott rakugodarabok sokszor rezonálnak a történettel, az előadó karakterével vagy élethelyzetével. Példának okáért a már említett előadás, melynek során Sukeroku "megtér" egy szintén iszákos lustaságról szól, aki felesége hazugságának köszönhetően megváltozik. De talán a legmarkánsabb darab az anime során a Shinigami. E történetben a főszereplőnek megjelenik egy halálisten, akivel alkudozni kezd, végül könyörög neki. A halálisten azt mondja, tovább élhet, ha gyertyájának lángját sikerül egy másik gyertyának átadnia, azonban a szereplő remeg félelmében és erre a halálisten még rá is játszik, lényegében meghiúsítva törekvését.

Ez utóbbi történet amolyan középpont, ráadásul szorosan összefonódik Yakumo karakterével, aki szintén központi szerepet tölt be. Két nagyon érdekes mozzanatot emelnék ki erről, ami egyben a Yakumo karakterében és az egész animében megbújó furcsának tetsző ellentmondást felfedi.

Amikor Yakumo szívrohamát követően kész feladni a rakugót, az egyetlen dolgot, ami még működteti, úgy érzi, a múltja összenyomja, és képtelen már jól rakugózni, elmegy a színházba és egyedül előadja a Shinigamit, ezzel mintegy megidézve a vágyott halált. Valójában önkívületben felgyújtja a színházat, beteljesítve óhaját, hogy magával vigye a rakugót is a halálba. Csakhogy terve meghiúsul, ráébred, még nem akar meghalni, Yotaro pedig kimenti. És bár a színház leég, később újjászületik.

A sors fintora, ha úgy tetszik, hogy Yotarót, aki később többekkel továbbviszi, sőt megújítja a rakugót, e történet indította el az úton. Ezt adta elő a börtönben Yakumo, ennek hatására lesz Yotaro célja, hogy rakugózzon.  A történet a halálról, melynek egy egész művészeti ág végét is képviselni kell Yakumo célja alapján, egy új élet és a megújulás elindítója. Yakumo maga pedig híd is, kapocs is az emberek, illetve az emberek és a rakugo között. Nemcsak, hogy ő ismerteti meg Yotarót a rakugóval, de általa találkozik Yotaro, Konatsu, valamint egy író, aki régebben maga is Yakumo tanítványa akart lenni, ám az elhajtotta és végül az írás mellett kötött ki. Ez a három ember, illetve majd Konatsu fia, Shinnosuke, lesznek azok, akik Yakumo eredeti vágyával szemben új életet lehelnek a rakugo haldokló világába, és át is alakítják azt (hiszen Konatsu nőként valójában nem rakugózhatna, például).

Ezen kívül még számtalan apró, felfedeznivaló és szemet gyönyörködtető ékszert rejt még e doboz, ez az anime, amit jó szívvel ajánlok bárkinek, aki egy kicsit lassabb, drámaibb, megfontoltabb, komolyabb élményt keres.

 

Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu, 2016-2017, eredetileg manga, melynek írója és illusztrátora: Haruko Kumota, az anime rendezője: Mamoru Hatakeyama.

kép:https://myanimelist.net/anime/28735/Shouwa_Genroku_Rakugo_Shinjuu

 

[1] lásd: https://hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%B3va-kor

[2] a rakugóról itt találtok némi információt: https://hu.wikipedia.org/wiki/Rakugo

Szólj hozzá

élet halál művészet megújulás múlt tragédia halálvágy ellentmondás kapocs ékszerdoboz Anime Shinigami Yakumo rakugo Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu Yotaro Sukeroku Miyokichi Konatsu Shinnosuke Shouwa